Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Canopy open tijdens lierstart, Calif A-21S, D-6237, zweefvliegveld Biddinghuizen
De Calif na de buitenlanding. (Bron: Politie, team luchtvaart)
De Calif na de buitenlanding. (Bron: Politie, team luchtvaart)

Canopy open tijdens lierstart, Calif A-21S, D-6237, zweefvliegveld Biddinghuizen

Status : Afgerond

Het tweepersoonszweefvliegtuig steeg via de lierstartmethode op van baan 23. De piloot zat rechts in de cockpit en links van hem zat een passagier. In het begin van de lierstart merkte de piloot op dat de cockpitkap aan zijn kant niet goed vergrendeld was. Hij pakte daarop de kapconstructie vast om zo te voorkomen dat deze volledig open zou gaan. De piloot vroeg aan de passagier of hij hem wilde helpen door de kap aan zijn kant vast te houden. De passagier maakte toen per ongeluk de kapvergrendeling los met als gevolg dat de kap helemaal naar achter open waaide. De piloot verklaarde dat hij vervolgens met de linkerhand aan de kap en de rechterhand aan de knuppel het zweefvliegtuig bestuurde. De lierkabel schoot los van het zweefvliegtuig. Hij schatte dat de hoogte toen circa 300 meter was. De piloot maakte zich zorgen dat de kap er volledig af zou waaien en vervolgens in contact zou komen met het stabilo. Het lukte de piloot om samen met de passagier de kap weer dicht te trekken en te sluiten. De piloot had inmiddels een 180 graden bocht linksom gemaakt om in te voegen in het circuit. Hij verklaarde dat hij redelijk laag en dicht bij de vliegstrip vloog toen hij halverwege het rugwindbeen vloog. De piloot draaide ruim voor de landingsstrip in naar het basisbeen.

Hij verklaarde dat het zweefvliegtuig door de wind naar rechts werd afgedreven nadat hij de bocht naar het eindnaderingsbeen had gemaakt. Het lukte hem toen niet meer om het toestel voor de landingsstrip te positioneren, waarop hij besloot een landing in een naastgelegen tarweveld te maken. Tijdens de landingsrol maakte het zweefvliegtuig een grondzwaai. De inzittenden bleven ongedeerd. Het toestel liep schade op aan de vleugels en kantelkleppen.

De piloot had voor de start de cockpitcheck uitgevoerd en daarbij gecontroleerd of de cockpitkap gesloten en vergrendeld was. Mogelijk heeft hij hierbij over het hoofd gezien dat de kap niet goed vergrendeld was aan de rechterkant. Het voorval benadrukt het belang van het goed uitvoeren van de cockpitcheck voor iedere vlucht.

Dit ongeval is te vinden in de kwartaalrapportage luchtvaart over het 4e kwartaal van 2019.