Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Buiklanding, Socata TB-20 Trinidad, PH-MLZ, Groningen Airport Eelde
De TB-20 na de buiklanding.  (Bron: GAE)
De TB-20 na de buiklanding. (Bron: GAE)

Buiklanding, Socata TB-20 Trinidad, PH-MLZ, Groningen Airport Eelde

Status : Afgerond

De PH-MLZ, een eenmotorig vliegtuig van het merk en type Socota TB-20 Trinidad, maakte een VFR-instructievlucht vanaf Groningen Airport Eelde. Aan
boord waren een instructeur en een leerling. Het was de derde vlucht voor de leerling in een TB-20. Daarvoor had hij de opleiding op de TB-10 afgerond. Dit type vliegtuig heeft een vast landingsgestel; de TB-20 heeft een intrekbaar landingsgestel.

Het vliegtuig vertrok om 12.48 uur vanaf baan 05. De leerling zat op de linkerstoel en bestuurde het vliegtuig; de instructeur zat op de rechterstoel. De bemanning verklaarde dat het in het vliegtuig zeer warm was. Na de start vloog het vliegtuig in noordelijke richting, waar een aantal oefeningen werd gedaan. Nadat vervolgens de navigatieoefening was afgerond, keerde de bemanning terug naar het vliegveld voor een aantal touch-and-go’s. Als eerste werden twee gewone landingen, gevolgd door een doorstart, op baan 05 gemaakt. Na de tweede doorstart werd een flapless landing gemaakt. Vervolgens
werd weer een doorstart gemaakt met de intentie een tweede flapless landing te maken. Op dat moment vloog in het circuit een ander vliegtuig voor de TB-20. De luchtverkeersleiding adviseerde de bemanning van de TB-20 om dit vliegtuig in te halen door lager te vliegen en eerder naar base leg in te draaien. Dit deed de bemanning, waardoor het circuit niet op de gebruikelijke 1000 voet maar op 500 voet werd gevlogen en bovendien het final leg korter werd.

Vlak voor de landing merkte de instructeur dat het vliegtuig verder doorzakte dan normaal en kort daarna merkten beiden dat de romp en de propeller het asfalt van de baan raakten. Het vliegtuig schoof vervolgens over de baan, waarbij de instructeur probeerde het vliegtuig op de baan te houden. Uiteindelijk kwam het vliegtuig op de baan tot stilstand en konden beide inzittenden ongedeerd uitstappen. Het vliegtuig had een zogenaamde gear-up landing gemaakt. Geen van beide inzittenden kon zich herinneren of zij de waarschuwingshoorn van het landingsgestel hadden gehoord.

Dit ongeval wordt uitgebreid beschreven in de kwartaalrapportage luchtvaart over het 4e kwartaal van 2020.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.