Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Bijna-botsing, Diamond DA-40 NG, HOAC DV-20 Katana, boven de Flevopolder
Routes van de PH-EGM en de PH-MFT en de locatie van de bijna-botsing. (Bron: Onderzoeksraad voor Veiligheid)
Routes van de PH-EGM en de PH-MFT en de locatie van de bijna-botsing. (Bron: Onderzoeksraad voor Veiligheid)

Bijna-botsing, Diamond DA-40 NG, HOAC DV-20 Katana, boven de Flevopolder

Status : Afgerond

Een Diamond DA-40 vloog onder zichtvliegvoorschriften van Texel International Airport naar Lelystad Airport. De piloot vloog als enige inzittende langs de Noordzeekust en eenmaal ten zuidwesten van het plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied (CTR) Schiphol vloog hij eerst in oostelijke richting. Daarna vloog hij op een
hoogte van ongeveer 1250 voet in luchtruim klasse G, met de zon in de rug, een noordoostelijke koers richting het verplichte meldingspunt Bravo van Lelystad Airport.

Vanuit de richting Dronten, op ongeveer 1350 voet, naderde een HOAC DV-20 Katana afkomstig van Oostwold Airport. De piloot en zijn passagier waren op weg naar vliegveld Hilversum en bevonden zich in luchtruim klasse G. De route liep langs meldingspunt Bravo. Volgens de piloot van de Katana had hij zijn passagier gevraagd mee op te letten voor ander verkeer, omdat in de nabijheid van Bravo veel verkeer te verwachten is.

Radarinformatie laat zien dat beide toestellen op ongeveer 9 NM ten zuidwesten van Bravo recht op elkaar afvlogen. Door de geleidelijke daling van de Katana vlogen op dat moment beide vliegtuigen op ongeveer 1250 voet. Het ‘see-and-avoid’ principe werkte pas in een laat stadium, daarbij geholpen door de waarschuwing van
het Traffic Avoidance System van de Diamond. Juist door het goede weer (goed zicht, zonnig) was de effectiviteit van strobes en anti-collision lights afgenomen.

De volledige analyse van dit incident is gepubliceerd in de Kwartaalrapportage luchtvaart over het 4e kwartaal van 2018.