
Bijna-botsing, ASK-21 en Discus CS, nabij Terlet
De ASK-21, een tweepersoons zweefvliegtuig, voerde een trainingsvlucht uit vanaf zweefvliegveld Terlet. Voorin zat een gebrevetteerde piloot met ruime vliegervaring die het toestel bestuurde. Vanwege zijn leeftijd viel hij onder het ouderenbeleid van zijn zweefvliegclub en moest hij deze vlucht uitvoeren met een instructeur, die achterin zat. De Discus, een eenpersoons zweefvliegtuig, bestuurd door een solist maakte een lokale vlucht, eveneens vanaf Terlet.
Het botsingswaarschuwingssysteem FLARM genereerde een waarschuwing toen de ASK-21 een rechtlijnige vlucht uitvoerde op een hoogte van ruim 600 meter en de Discus naderde. De Discus was op vrijwel gelijke hoogte linksom aan het draaien in een thermiekbel. Ook aan boord van de Discus gaf het FLARM-systeem een
waarschuwing. De piloot van de Discus zag daarop de ASK-21 op korte afstand naderen en draaide steil door, waardoor de afstand tussen beide toestellen toenam. De Discus vloog, vanuit de cockpit van de ASK-21 gezien, voor de ASK-21 langs naar rechts. De piloot van de ASK-21 maakte vervolgens een bocht naar links, waardoor de afstand tussen beide toestellen verder toenam. Deze feiten worden bevestigd door de data afkomstig van het FLARM-systeem.
Geconcludeerd wordt dat de voorste inzittende van de ASK-21 het andere zweefvliegtuig laat waarnam en de situatie vervolgens niet correct inschatte. Het gevolg was dat hij recht op een in thermiek draaiend toestel afvloog en niet direct een uitwijkmanoeuvre uitvoerde. Een factor die bijgedragen heeft aan het ontstaan van het voorval is dat de instructeur was gaan vliegen terwijl hij geen zicht naar voren had vanuit zijn positie achter in de cockpit, als gevolg van het postuur en het hoofddeksel van de piloot.
De instructeur vertrouwde op het waarnemingsvermogen van de piloot. Een andere bijdragende factor is dat de piloot van de Discus geen verkeer verwachtte dat recht op hem af vloog, terwijl hij in de thermiek draaide, en daardoor onvoldoende naar buiten keek om hierop te anticiperen.
Het voortdurend uitkijken naar mogelijk ander verkeer en het toepassen van een goede scantechniek zijn van cruciaal belang om botsingen te voorkomen. Een
voorwaarde hiervoor is dat het zicht naar buiten vanuit de cockpit niet wordt belemmerd.
Dit voorval is opgenomen in de Kwartaalrapportage Luchtvaart over het 2e kwartaal van 2019.