
Bijna-botsing, Airbus Helicopters, 6 november 2017
Omstreeks 13.00 uur waren de inzittenden van de PH-SVU, een Apex DR 400/140B bezig met het oefenen van landingen gevolgd door een doorstart (touch and go’s) op baan 25 van het Breda International Airport (Seppe). Aan boord waren een instructeur en een leerling die het vliegtuig bestuurde. Toen de PH-SVU op het rugwindbeen vloog (downwind), deed de instructeur de ‘downwindcall’ via de radio. De bemanning zag op dat moment dat een helikopter het circuitgebied van baan 25 naderde en toen de PH-SVU op het eindnaderingsbeen (final) vloog, zagen zij dat deze helikopter op downwind vloog. Daarna verloren zij de helikopter uit het oog. De PH-SVU maakte een landing op baan 25, en net toen de bestuurder weer vermogen wilde selecteren om een doorstart te maken, hoorde de bemanning het geluid van een helikopter vlak boven zich. Zij zagen vervolgens dat de helikopter op minder dan tien meter hoogte over de PH-SVU vloog en vlak voor hen op de tweede helft van de baan landde. De instructeur nam meteen de besturing over en remde hard om achter de helikopter te blijven. De helikopter bleef iets boven de baan vliegen en taxiede vervolgens naar het gebouw van de havendienst. De bemanning van de PH-SVU had geen radio-oproep van de helikopter gehoord.
De rapportage treft u aan in de kwartaalrapportage luchtvaart over het vierde kwartaal van 2017.