Airprox, TL Ultralight s.r.o. TL-3000 Sirius, PH-4U9 en Scheibe Aircraft GmbH SF 25 C, PH-1544, nabij Dalfsen
De bemanning van de Sirius was opgestegen van Teuge International Airport voor een lesvlucht onder zichtvliegvoorschriften (VFR) naar vliegveld Hoogeveen. Het toestel was middels de geactiveerde transponder zichtbaar op radar. Het vloog ten noorden van Heino op een hoogte van ongeveer 1200 voet (in luchtruim met klasse G) een noordoostelijke koers om Dalfsen aan de oostzijde te passeren.
De Scheibe was voor een lokale vlucht opgestegen vanaf baan 27 van zweefvliegveld Lemelerveld (Salland). De piloot van de Scheibe verklaarde dat hij na de start rechtuit vloog en in westelijke richting aan het klimmen was naar een hoogte boven de 1500 voet. Het toestel zou zo in luchtruim met klasse E terechtkomen.
Volgens de instructeur in de Sirius zag de leerling als eerste de Scheibe van rechts komen, waarna de leerling in een reflex een rolbeweging naar rechts inzette. Zodra de instructeur de Scheibe zag – volgens zijn schatting op een horizontale aftand van 50 meter en 20 meter hoger – drukte hij de neus van de Sirius naar beneden om de Scheibe verder te ontwijken. De piloot van de Scheibe verklaarde dat hij de Sirius niet had gezien.
Radarinformatie laat zien dat de Scheibe tijdens de nadering voor de landing van de voorgaande vlucht voor het laatst werd gepeild op een hoogte van circa 500 voet. Ongeveer 1 minuut nadat beide toestellen elkaar hadden gepasseerd, verscheen de Scheibe voor het eerst weer op de radar op een hoogte van 1380 voet. De piloot van de Scheibe gaf aan hier geen verklaring voor te hebben.
Kijk voor meer informatie in de Kwartaalrapportage luchtvaart 4e kwartaal 2022.