Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Airprox, SOCATA TB-10 Tobago, PH-MLR en Sequoia Aircraft Corporation F.8L Falco, PH-IAO, International Airport Teuge
Schematische weergave van de vliegbewegingen van de betrokken vliegtuigen. (Bron: AIP The Netherlands).
Schematische weergave van de vliegbewegingen van de betrokken vliegtuigen. (Bron: AIP The Netherlands).

Airprox, SOCATA TB-10 Tobago, PH-MLR en Sequoia Aircraft Corporation F.8L Falco, PH-IAO, International Airport Teuge

Status : Afgerond

De PH-IAO, een Sequoia F.8L Falco, vloog op short final van baan 08 toen de PH-MLR, een Socata TB-10 Tobago, op ongeveer 10 meter over de PH-IAO heen vloog en er kort voor landde. De PH-MLR maakte daarna een doorstart, waarna de PH-IAO een landing maakte.

Op Teuge was baan 08 met een rechterhandcircuit in gebruik. Toen de piloot zich via de radio meldde bij de havendienst van Teuge, meende hij te horen dat baan 26 in gebruik was. Hoewel hij het radiobericht niet goed had verstaan, conformeerde de piloot dit bericht bij de havendienst maar ontving hierop geen reactie. De piloot hoorde dat er ook andere vliegtuigen in het circuitgebied vlogen waarbij als circuitrichting right hand werd genoemd. Voordat de piloot naar downwind van baan 26 indraaide en dit meldde, noemde de havendienst ook right hand. Ondanks deze aanwijzingen dat een andere baan in gebruik was, volgde de piloot het circuit van baan 26. Toen de piloot aan het eind van downwind van baan 26 met een linkerbocht naar base leg draaide, zag hij dat er een ander vliegtuig klaar stond om vanaf baan 08 te vertrekken. De piloot begreep dat hij in de verkeerde richting vloog en besloot vervolgens om rechtdoor te vliegen.

Omdat op de kaart van het vliegveld ook een noordelijk circuit van baan 08 staat getekend en omdat er rechts een ‘no-overflying zone’ is, besloot de piloot dit noordelijk circuit te volgen. Het was hem niet bekend dat dit circuit niet in gebruik is. Op de kaart staat ook geen vermelding dat het noordelijk circuit niet wordt gebruikt. Tijdens de nadering voor baan 08 hoorde de piloot via de radio dat er twee vliegtuigen op final vlogen. De piloot ging ervan uit dat een ander vliegtuig achter zijn vliegtuig vloog, waarna hij besloot een doorstart te maken. De piloot vloog een nieuw circuit waarna hij uiteindelijk een landing op baan 08 maakte. Later bleek dat het tweede vliegtuig, de PH-IAO, niet achter maar ongeveer 10 meter onder de PH-MLR vloog. Omdat de PH-MLR een laagdekker is, had de piloot geen zicht naar beneden en is het verklaarbaar dat hij het andere vliegtuig niet zag.

De Raad benadrukt dat in het geval van twijfel over de baan- en/of circuitrichting, pas in het circuit mag worden ingevoegd als de piloot er van overtuigd is dat hij de circuitprocedure op de juiste wijze uitvoert. Dit kan door verificatie bij de havendienst of door het kennisnemen van de grondtekens in het seinenvierkant.

De volledige analyse van dit ernstig incident is te vinden in de kwartaalrapportage luchtvaart over het 2e kwartaal van 2020.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.