
Airprox, Rolladen-Schneider LS-8, PH-1623 en Jonker Sailplanes JS-1, ZS-GBX, zweefvliegveld Terlet
Het lierbedrijf stond opgesteld op baan 30. De PH-1623, een LS-8, steeg op om 12.03 uur en stak, na eerst een aantal bochten in licht stijgende lucht boven de lierbaan te hebben gemaakt, weg in noordelijke richting. De ZS-GBX, een JS-1, werd om 12.11 uur opgelierd. De LS-8 vloog op dat moment terug in zuidelijke richting en kruiste daarbij op circa 350 meter hoogte de lierbaan voor de startende JS-1 langs. De laterale afstand was op dat moment ongeveer 260 meter en het onderlinge hoogteverschil 36 meter. Toen de zweefvliegtuigen zich kort daarna op dezelfde hoogte (413 meter GPS-hoogte) bevonden, was de laterale afstand 200 meter. De LS-8 bevond zich toen inmiddels ten zuiden van de lierbaan en in de 11 uur positie van de JS-1. De piloot van de JS-1 zag de LS-8 links onder hem in een rechterbocht. De separatie was toen inmiddels weer opgelopen. Aan boord van de LS-8 werd een FLARM-waarschuwing gegenereerd; de piloot van de LS-8 heeft het andere toestel niet waargenomen.
De betreffende zweefvliegclub heeft een eigen onderzoek uitgevoerd en de bevindingen met de Onderzoeksraad gedeeld.
Het is van belang dat een piloot zich op lage hoogte altijd bewust is van zijn positie ten opzichte van het actieve lierpad en de lier en het gebied eromheen vermijdt.
Dit ernstig incident is opgenomen in de kwartaalrapportage luchtvaart over het 2e kwartaal van 2019.