
Airprox, Piper PA-44-180, PH-SAE en Piper PA-28-161, PH-UGS, Lelystad Airport
In het plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied van Lelystad Airport, dat luchtruimclassificatie D heeft, levert Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) luchtverkeersleiding, vluchtinformatieverstrekking en alarmering. VFR-piloten zijn zelf verantwoordelijk voor het houden van voldoende afstand tot andere vliegtuigen. De PA-28 maakte in het circuit de bocht naar het basisbeen en het eindnaderingsbeen en positioneerde zichzelf daarmee voor de PA-44 die zich op het eindnaderingsbeen bevond. Dit was de verkeersleider ontgaan, wat leidde tot een airprox.
LVNL heeft een intern onderzoek uitgevoerd. De airprox vond plaats tijdens een periode van 80 minuten waarin gemiddeld elke 20 minuten meer dan 14 vliegbewegingen plaatsvonden. Tijdens die periode was de belasting van de radiotelefonie gedurende 50 minuten 80% of hoger. In combinatie met de complexiteit van de verkeerssituatie heeft dat geleid tot een lange periode van hoge werkbelasting voor het torenpersoneel. LVNL heeft geconcludeerd dat het torenpersoneel het verkeer niet tijdig heeft gereguleerd en de samenwerking tussen de torenverkeersleider, assistent en waarnemer niet effectief was.
LVNL heeft twee aanbevelingen gedaan.
- Ten eerste: het verbeteren van de effectiviteit van de maatregelen die zijn bedoeld om het verkeer te reguleren teneinde de werkbelasting van het torenpersoneel te beheersen.
- Ten tweede: het verbeteren van de onderlinge communicatie en gezamenlijke besluitvorming van het torenpersoneel. Het torenpersoneel heeft aanvullende training gekregen, onder andere over de rol van de assistent.
Meer over dit voorval kunt u lezen in de Kwartaalrapportage Luchtvaart 1e kwartaal 2022.