Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Airprox, Piper PA-18-135 Super Cub, PH-ZVC en Socata TB 9 Tampico, PH-IIS, International Airport Teuge
De vliegpaden en positie van de airprox van beide toestellen in het VFR circuit van vliegveld Teuge.  (Bron: LVNL bewerkt door Onderzoeksraad voor Veiligheid)
De vliegpaden en positie van de airprox van beide toestellen in het VFR circuit van vliegveld Teuge. (Bron: LVNL bewerkt door Onderzoeksraad voor Veiligheid)

Airprox, Piper PA-18-135 Super Cub, PH-ZVC en Socata TB 9 Tampico, PH-IIS, International Airport Teuge

Status : Afgerond

De PH-IIS, een Socato TB 9 Tampico, steeg om 12.32 uur op van Lelystad Airport voor een navigatievlucht onder zichtvliegvoorschriften (VFR) naar International Airport Teuge. Het toestel werd bestuurd door een leerling-vlieger van een vliegschool die een solovlucht maakte. Omstreeks dezelfde tijd was op vliegveld Teuge de PH-ZVC, een Piper PA 18-135, circuits aan het beoefenen; baan 26 was in gebruik. Aan boord van het toestel waren een instructeur en een leerling-vlieger.

En route naar vliegveld Teuge vloog de leerling-vlieger in de Socata lager dan de geplande hoogte van 1500 voet AMSL, vanwege de laaghangende bewolking. Aangekomen in het circuit van vliegveld Teuge vloog de leerling-vlieger enkele circuits voor baan 26. Daarbij maakte hij gebruik van de spoorlijn die zuid van het vliegveld ligt. Toen de leerling-vlieger in de Socata na een touch-and-go aan zijn derde circuit begon, draaide hij vanaf het takeoff leg vrijwel meteen naar het downwind leg. Het toestel vloog hierdoor noord van de spoorlijn. Op dat moment volgde de Piper het circuit zoals aangegeven in de figuur. Nadat de Piper de bocht naar base leg had gemaakt, zag de instructeur vrijwel direct dat de Socata recht voor de neus van zijn toestel vloog en snel dichterbij kwam. Om een botsing te vermijden, nam de instructeur de besturing over en maakte een steile dalende bocht naar rechts. De leerling-vlieger in de Socata zag op dat moment de Piper niet. Nadat de instructeur in de Piper een oproep op de radio had gedaan, nam de leerlingvlieger de Piper waar. Vervolgens heroriënteerden beide piloten zich. De leerling-vlieger maakte een touch-and-go op baan 26 en daarna keerde terug naar Lelystad Airport. De instructeur zette de vlucht in het circuit van vliegveld Teuge voort.

De volledige analyse van dit ernstig incident is te vinden in de kwartaalrapportage luchtvaart over het 4e kwartaal van 2021.