Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Airprox, K8C, D-8614 en Discus bT, D-KWNW, zweefvliegveld Terlet
Het vliegpad van de Discus (D-KWNW).  (Brongegevens: LNVL)
Het vliegpad van de Discus (D-KWNW). (Brongegevens: LNVL)

Airprox, K8C, D-8614 en Discus bT, D-KWNW, zweefvliegveld Terlet

Status : Afgerond

De K8C maakte een lierstart vanaf baan 22L. De piloot van de K8C verklaarde dat een zweefvliegtuig op dat moment van oost naar west over het lierpad vloog op een geschatte hoogte tussen de 300 en 400 meter. In reactie hierop ontkoppelde de piloot van de K8C de lierkabel toen hij zich op ongeveer dezelfde hoogte bevond en maakte een uitwijkmanoeuvre naar links om een botsing tussen beide zweefvliegtuigen te voorkomen. Hij schatte de afstand tussen beide toestellen op ongeveer 30-50 meter en zette de vlucht vervolgens voort zonder verdere bijzonderheden. De piloot van het andere zweefvliegtuig, een Discus, wijzigde zijn koers tijdens het kruisen van het lierpad niet.

De volledige analyse van dit ernstig incident is te vinden in de kwartaalrapportage luchtvaart over het 4e kwartaal van 2021.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.