Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Airprox, Grumman American AA-5, N277MW en Alexander Schleicher ASK 21, PH-1018, vliegbasis Gilze-Rijen

Airprox, Grumman American AA-5, N277MW en Alexander Schleicher ASK 21, PH-1018, vliegbasis Gilze-Rijen

Status : Afgerond

De piloot van de AA-5 nam contact op met Dutch Mil Info. Op de opgenomen radiocommunicatie is hoorbaar dat hij meldde dat hij Gilze wilde kruisen naar het zuiden op een hoogte van 1000 voet. Vanwege ander verkeer duurde het even voordat Dutch Mil Info antwoordde met: “flight information service, QNH 1021, later on crossing Gilze is approved”. De piloot las terug dat hij toestemming had gekregen om Gilze te mogen kruisen. De piloot was vervolgens in de veronderstelling dat hij een klaring had gekregen en dat daar op dat moment geen zweefvliegactiviteiten plaatsvonden. Hij vloog vervolgens op een hoogte van ongeveer 1040 voet over het zweefvliegcircuit van vliegbasis Gilze-Rijen. De PH-1018, een ASK 21, vloog op dat moment ten oosten van de vliegbasis op een hoogte van ongeveer 1265 voet. Volgens radardata kwamen de twee toestellen in elkaars nabijheid. De minimale verticale separatie tussen beide luchtvaartuigen was ongeveer 225 voet en de minimale horizontale separatie van ongeveer 80 meter.

Om de kans op een airprox tussen een motorvliegtuig en een zweefvliegtuig boven of nabij een luchtvaartterrein waar zweefvliegactiviteiten plaatsvinden te verkleinen, is het aan te raden om deze locaties en de directe omgeving daarvan te vermijden en er niet op lage hoogte overheen te vliegen.

Kijk voor meer informatie in de kwartaalrapportage luchtvaart 3e kwartaal 2022.