Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Airprox, Groupe Aérospatiale SOCATA TB 10, PH-ESB en Groupe Aérospatiale SOCATA TB 10, PH-MLQ, Eelde CTR
Flight tracks van PH-MLQ en PH-ESB en de positie van de airprox
Flight tracks van PH-MLQ en PH-ESB en de positie van de airprox

Airprox, Groupe Aérospatiale SOCATA TB 10, PH-ESB en Groupe Aérospatiale SOCATA TB 10, PH-MLQ, Eelde CTR

Status : Afgerond

De PH-MLQ, een Socata TB-10 Tobago keerde om ongeveer 12.50 uur terug van een lokale trainingsvlucht onder zichtvliegvoorschriften ; het toestel naderde de zuidzijde van het plaatselijke luchtverkeersleidingsgebied (CTR) van Groningen Airport Eelde. Aan boord waren een instructeur en een leerling-piloot. De PH-ESB, ook een Socata TB-10 Tobago, was net opgestegen van baan 23 op Groningen Airport Eelde voor een lokale trainingsvlucht onder zichtvliegvoorschriften. Aan boord waren een instructeur en een leerling-piloot.

De PH-ESB (hierna ESB) vloog na de start op een zuidoostelijke koers en klom naar 1000 voet AMSL voor een Uniform Departure. Ongeveer op hetzelfde moment passeerde de PH-MLQ (hierna MLQ) punt Romeo voor een Romeo Arrival op een hoogte van 1500 voet AMSL. Daarna meldde de MLQ zich boven punt Tango; de verkeersleider klaarde de MLQ om in te voegen op downwind van baan 23. Kort daarna verstrekte de verkeersleider traffic information aan de MLQ over een toestel dat via punt Papa een Uniform Departure vloog. Vervolgens verstrekte de verkeersleider aan de ESB traffic information over een toestel dat van punt Tango naar downwind vloog op 1000 AMSL; de ESB bevestigde de ontvangst van dit bericht. De twee vliegtuigen kwamen in elkaars nabijheid, waarna ze hun vlucht vervolgden zonder verder gemelde bijzonderheden.

Het onderzoek heeft aangetoond dat de volgende factoren hebben bijgedragen aan het ontstaan van de airprox. De klaring van de verkeersleider aan de MLQ om na punt Tango naar de circuithoogte van 1000 voet AMSL te zakken, terwijl de ESB op een hoogte van 1000 voet AMSL met een zuidoostelijke koers hen tegemoet vloog. De onduidelijke traffic information over de ESB aan de MLQ, waardoor de leerling-piloot van de MLQ een andere voorstelling had van de positie van de ESB. Verder zorgde het matige vliegzicht ervoor dat de instructeur van de ESB de MLQ pas laat waarnam en dat de navigatie van de ESB naar punt Victor werd bemoeilijkt.

Meer over dit voorval kunt u lezen in de Kwartaalrapportage Luchtvaart 1e kwartaal 2022.