Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Airprox, DG Flugzeugbau DG-1000s, PH-1432 en HOAC DV-20, PH-MFT, Vliegveld Hilversum
Geschatte positie van airprox tussen de DG-1000s en de DV-20.  (Bron: vliegpaden op basis van de flight logger software van beide toestellen)
Geschatte positie van airprox tussen de DG-1000s en de DV-20. (Bron: vliegpaden op basis van de flight logger software van beide toestellen)

Airprox, DG Flugzeugbau DG-1000s, PH-1432 en HOAC DV-20, PH-MFT, Vliegveld Hilversum

Status : Afgerond

De PH-1432, een DG-1000s, was opgelierd van het lierpad naast baan 25 op Vliegveld Hilversum naar een hoogte van circa 200 meter AAL voor een lokale instructievlucht. Aan boord waren een instructeur en leerling-vlieger. Kort daarna vertrok de PH-MFT, een HOAC DV-20, van baan 25 voor een lokale instructievlucht. Aan boord waren een instructeur en leerling-vlieger. Nadat de leerling-vlieger in de DG-1000s de lierkabel had ontkoppeld, begon hij zich te oriënteren ten opzichte van het vliegveld en een ander zweefvliegtuig. Hiervoor draaide hij eerst naar rechts in noordelijke richting en vervolgens over links naar het zuidoosten. Hij vloog daardoor richting het circuitgebied van baan 07/25. Ondertussen was de DV-20 opgestegen en vloog in het verlengde van baan 25. De DG-1000s kwam de DV-20 bijna frontaal op korte afstand tegen op een hoogte van ongeveer 500 voet AMSL en 800 meter zuidwest van baan 25. Om een botsing te voorkomen nam de instructeur van de DG-1000s de besturing van de leerling-vlieger over en maakte een uitwijkmanoeuvre. De instructeur en de leerling-vlieger van de DV-20 waren zich niet bewust van de positie van de DG-1000s en hadden de gevaarlijke niet waargenomen. Na de airprox vervolgden beide toestellen hun vlucht.

De volledige analyse van dit ernstig incident is te vinden in de kwartaalrapportage luchtvaart over het 4e kwartaal van 2021.