Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Airprox, Cirrus SR20, N264CD en Saab 91 D, PH-RLB, circa 10 km ten noorden van Medemblik
Vliegroutes en lay-out van het luchtruim.  (Bron: Aeronautical chart ICAO 1:500.000, LVNL)
Vliegroutes en lay-out van het luchtruim. (Bron: Aeronautical chart ICAO 1:500.000, LVNL)

Airprox, Cirrus SR20, N264CD en Saab 91 D, PH-RLB, circa 10 km ten noorden van Medemblik

Status : Afgerond

De Cirrus (N264CD) maakte een overlandvlucht onder zichtvliegvoorschriften (VFR) vanaf Texel International Airport met een piloot en twee passagiers aan boord. Nadat de piloot Den Oever was gepasseerd en de corridor over de Waddenzee had verlaten, zette hij een daling in van 2500 voet naar 1400 voet AMSL om onder het naderingsverkeersleidingsgebied van Schiphol naar Lelystad Airport te vliegen. Tijdens de daling stelde één van de passagiers uit nieuwsgierigheid een vraag over het instrumentarium van het vliegtuig. De piloot beantwoordde de vraag en merkte op hetzelfde moment op dat een toestel in tegengestelde richting vlak onder hen door vloog.

De bijna-botsing vond om 12.07 uur plaats bij zichtvliegomstandigheden op de luchtruimgrens van klasse G en klasse E. De volledige analyse van dit ernstig incident is te vinden in de kwartaalrapportage luchtvaart over het 4e kwartaal van 2021.