Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Airprox, Burkhart Grob Flugzeugbau G102 “CLUB ASTIR III b”, PH-1159 en Schempp- Hirth Flugzeugbau GmbH Discus b, PH-1148, zweefvliegveld Veendam
Het vliegpad van beide zweefvliegtuigen.
Het vliegpad van beide zweefvliegtuigen. (Bron data: datalogger zweefvliegtuigen, bron kaart: OpenStreetMaps)

Airprox, Burkhart Grob Flugzeugbau G102 “CLUB ASTIR III b”, PH-1159 en Schempp- Hirth Flugzeugbau GmbH Discus b, PH-1148, zweefvliegveld Veendam

Status : Afgerond

De piloot van de G102 zag de Discus een thermiekbel indraaien en besloot hierbij in te voegen. Aangekomen bij de thermiekbel, kwam de G102 achter de Discus uit. De piloot verklaarde dat hij dat geen ideale plek vond om in te voegen en besloot door te vliegen om vervolgens 180 graden te draaien en een nieuwe poging te doen. Toen de G102 de bocht had ingezet, was de piloot de Discus uit het oog verloren. Hierdoor was hij in de veron­derstelling dat hij nog onvoldoende had gedraaid en zette de bocht door. Kort hierna kwamen de G102 en de Discus recht op elkaar af. De piloot van de G102 heeft vervolgens geprobeerd om de afstand te vergroten door naar beneden en verder in te sturen om zo de bocht korter te maken. Beide zweefvliegtuigen zetten hun vlucht voort.

Meer informatie over dit voorval is te vinden in de kwartaalrapportage luchtvaart 2e kwartaal 2024.