Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Airprox, ASK 23 B, PH-760 en Van’s RV-9A, F-PDAD zweefvliegveld Noordkop

Airprox, ASK 23 B, PH-760 en Van’s RV-9A, F-PDAD zweefvliegveld Noordkop

Status : Afgerond

Tegen het einde van de lierstart nam de piloot een gemotoriseerd luchtvaartuig waar op 10 uur. Dit luchtvaartuig vloog richting een positie boven het lierpad die het zweefvliegtuig kort daarna op vrijwel dezelfde hoogte zou bereiken. De piloot van het zweefvliegtuig duwde stuurknuppel naar voren om het toestel niet verder te laten stijgen en ontkoppelde vervolgens de lierkabel voortijdig. Naar de inschatting van de piloot bedroeg de verticale afstand tussen beide luchtvaartuigen op dat moment minder dan 50 meter. Het FLARM-systeem gaf geen waarschuwing.

Het voorval gebeurde in luchtruim klasse G. Dit luchtruim wordt niet gecontroleerd en piloten zijn dan ook zelf verantwoordelijk voor het houden van voldoende afstand met andere luchtvaartuigen om botsingen te voorkomen. Hier komt bij dat de corridor boven de Waddenzee is een drukke vliegroute is voor toestellen die van en naar Texel vliegen. De locatie van Noordkop en de zweefvliegactiviteiten in de buurt van de corridor hebben tot gevolg dat gemotoriseerde luchtvaartuigen en zweefvliegtuigen vaak dicht bij elkaar in de buurt komen. Hier moet ook dan beslist rekening mee worden gehouden bij het voorbereiden van de vlucht. Tijdens de vlucht zelf is het van cruciaal belang om voortdurend alert te zijn op ander vliegverkeer en om daarbij een goede scantechniek toe te passen.

Kijk voor meer informatie in de kwartaalrapportage luchtvaart Q3 2023.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.