
Airprox, AQUILA Aviation GMBH AT01-100, PH-BAN en APEX Aircraft DR 400/140B, PH-NSC, Breda International Airport
In het circuit vlogen de AQUILA en de DR 400. De AQUILA vloog achter de DR 400 op downwind voor baan 24. Vanwege een oostelijke windcomponent werd op dat moment baan 06 in gebruik genomen. De DR 400 heeft hierom op het downwind leg het circuitgebied verlaten en is dit op final via het entry point weer binnengevlogen, gevolgd door de AQUILA. Op short final bevond de AQUILA zich iets boven en rechts van de DR 400. Beide toestellen hebben een uitwijkmanoeuvre gemaakt en konden vervolgens zonder problemen landen.
Zoals omschreven in het AIP, dient in het luchtverkeerscircuit binnen de laterale grenzen van het circuitgebied te worden gevlogen. Dit is met name van belang indien er meerdere vliegtuigen in het circuitgebied aanwezig zijn. Het risico op een airprox in het circuitgebied kan zo worden verkleind.
De inzittenden van beide toestellen verklaarden in het circuit hun positie meerdere keren over de radio gemeld te hebben, maar niet alle oproepen van elkaar gehoord te hebben.
Meer informatie over dit voorval is te vinden in de kwartaalrapportage luchtvaart 2e kwartaal 2024.