Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Airprox, Alexander Schleicher ASK 21, PH-1382 en Cessna 172M Skyhawk, PH-ACT, nabij Biddinghuizen
Vliegpaden van de ASK-21 en de Cessna 172M en de positie van de airprox. Brongegevens: LVNL
Vliegpaden van de ASK-21 en de Cessna 172M en de positie van de airprox. Brongegevens: LVNL

Airprox, Alexander Schleicher ASK 21, PH-1382 en Cessna 172M Skyhawk, PH-ACT, nabij Biddinghuizen

Status : Afgerond

Het luchtruim rond zweefvliegveld Biddinghuizen is beneden 1500 voet AMSL geclassificeerd als luchtruimklasse G. In dit luchtruim zijn bestuurders van VFR-vliegverkeer zelf verantwoordelijk voor separatie met ander vliegverkeer. Deze airprox toont de beperkingen aan van het ‘see-and-avoid’ principe in het VFR-luchtruim. Piloten in VFR-luchtruim moeten door visuele waarneming een veilige afstand tussen vliegtuigen waarborgen; hierbij zijn een goede aandachtsverdeling en scantechniek19 van groot belang.

Om de kans op een botsing of een airprox tussen een motorvliegtuig en een zweefvliegtuig boven of  nabij een zweefvliegterrein te verkleinen, is het aan te raden om de locaties waar zweefvliegtuigen kunnen worden opgelierd (en/of opgesleept) en de directe omgeving daarvan, te vermijden en er niet overheen te vliegen (in ieder geval niet beneden de in de AIP aangegeven hoogtes die een zweefvliegtuig kan bereiken tijdens de lierstart).

Meer over dit voorval kunt u lezen in de Kwartaalrapportage Luchtvaart 1e kwartaal 2022