
Afgebroken sleepstart, Lemelerveld
De PH-1544, een Scheibe SF 25 C, werd ingezet als sleepvliegtuig en ving aan met een sleepstart vanaf baan 27 van zweefvliegveld Lemelerveld. Achter het toestel bevond zich aan de sleepkabel de PH-1552, een ASK 21. Aan boord van de PH-1552 zaten de bestuurder en een introducé. De bestuurder van de PH-1552 verklaarde dat het tijdens de start miezerde. De bestuurder van de PH-1544 verklaarde echter dat het vlak vóór de start miezerde. Binnen de betreffende vliegclub wordt de regel gehanteerd dat niet gesleept mag worden met een natte vleugel. Het is niet duidelijk of de vleugels tijdens de start nat waren. Baan 27 had een beschikbare lengte van 730 meter. Normaliter is deze baan 1200 meter lang maar de laatste 470 meter was omgeploegd en daardoor niet bruikbaar. Het eerste deel van de start verliep probleemloos; de bestuurder van de PH-1552 verklaarde dat de snelheid opliep tot circa 65-70 km/uur. Het ASK 21 handboek geeft aan dat het zweefvliegtuig bij een sleepstart met een snelheid van circa 75 km/uur los komt. Na ongeveer 300 meter probeerde de bestuurder van de PH-1552 het toestel los te laten komen van de grond. Het zweefvliegtuig kwam los maar kwam daarna weer op de grond terecht. Even voor het dwarspad (op circa 540 meter van de beschikbare baanlengte) probeerde de bestuurder het toestel nogmaals los te laten komen. Het zweefvliegtuig kwam weer los van de grond, maar kwam direct na het dwarspad weer op de grond terecht. Beide bestuurders besloten hierop, min of meer gelijktijdig, de sleepkabel te ontkoppelen. De bestuurder van de PH-1544 schatte in dat er onvoldoende ruimte over was om zijn toestel vóór het bereiken van het omgeploegde gedeelte tot stilstand te laten komen. Daarom probeerde hij alsnog op te stijgen vóór het omgeploegde veld en boog daarbij af naar links.
Het vliegtuig kwam echter in het omgeploegde deel terecht, waarop het landingsgestel in de zachte grond zakte. Het toestel dook vervolgens voorover waarbij de propeller de grond raakte. De staart van het motozweef-vliegtuig viel daarna weer terug en het toestel kwam op zijn wielen tot stilstand. De bestuurder van de PH-1552 stuurde iets naar rechts nadat hij de sleepkabel had ontkoppeld. Het zweefvliegtuig kwam voor het geploegde gedeelte tot stilstand.
Alle inzittenden van beide toestellen bleven ongedeerd. De Scheibe raakte aanzienlijk beschadigd en de ASK 21 liep geen schade op.
Dit ongeval is opgenomen in de kwartaalrapportage luchtvaart over het tweede kwartaal van 2018.