Sector Binnenvaart

Mastbreuk zeilschip Harlingen

Introductie

Op 21 augustus 2016 brak de mast van het historische zeilschip ‘Amicitia’ onverwachts af omdat deze grotendeels was doorgerot. Hierbij kwamen drie mensen om het leven. Om de veiligheid van passagiers te waarborgen, moet de bruinevlootsector van historische schepen professionaliseren. Bij de commerciële groei van de afgelopen decennia is een achterstand opgebouwd in kennis en kunde over veilig onderhoud van deze bijzondere schepen. Ook de certificering en het toezicht op de bruine vloot is onvoldoende: keuringsinstanties houden zich niet aan de wettelijke voorschriften en toezicht vanuit de Inspectie Leefomgeving en Transport ontbreekt.
 
Het rapport ‘Mastbreuk Harlingen' en de animatie zijn ook in Duits gepubliceerd.
Die Untersuchung ‘Mastbruch Harlingen’ und die animation sind auch in deutscher Sprache erschienen.

Statistieken

  • Startdatum onderzoek 8 sep. 2016
  • Einddatum onderzoek 26 jul. 2017
  • Type onderzoekVolledig
  • Status onderzoekAfgerond

Raadslid voor dit project

Publicatie

  • Persberichten 26 jul. 2017

    Commerciële groei historische vlootsector noopt tot professionalisering

    Om de veiligheid van passagiers te waarborgen, moet de bruinevlootsector van historische schepen professionaliseren. Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar aanleiding van het onderzoek ‘Mastbreuk Harlingen’. Bij de commerciële groei van de afgelopen decennia is een achterstand opgebouwd in kennis en kunde over veilig onderhoud van deze bijzondere schepen. Ook de certificering en het toezicht op de bruine vloot is onvoldoende: keuringsinstanties houden zich niet aan de wettelijke voorschriften en toezicht vanuit de Inspectie Leefomgeving en Transport ontbreekt.

  • Downloads

Rapporten

Aanbevelingen

Mastbreuk Harlingen

Mastbreuk Harlingen

Download video