Direct naar de inhoud
  • Home
  • Nieuws
  • Neem gedeeltelijk motorfalen standaard op in training piloten

In huidige trainingsprotocollen voor piloten ligt de nadruk op het omgaan met een volledige motoruitval. De Onderzoeksraad voor Veiligheid roept op om daarnaast ook scenario’s met verminderde motorprestaties of gedeeltelijke uitval standaard op te nemen in de opleiding. Aanleiding hiervoor is een ongeval met een Diamond DA 50 RG vliegtuig op 2 september 2023, op Kempen Airport. Tijdens de initiële klim daalde het motortoerental twee keer, waarna de piloot besloot terug te keren voor een voorzorgslanding.

Uit het onderzoek blijkt dat de motorstoring werd veroorzaakt door het falen van een hoofdlager. Hierdoor raakten kritieke motoronderdelen oververhit en blokkeerden, wat leidde tot volledig vermogensverlies. In de oliekanalen werden resten van gietzand aangetroffen, welke mogelijk van invloed zijn geweest op het falen van de lager. De exacte oorzaak kon niet worden vastgesteld. Na het ongeval heeft de fabrikant de reinigingsprocedure van motoronderdelen aangepast.

Gedeeltelijk uitvallen motor extra complex

Dat de piloot besloot om binnen het circuit te blijven kwam overeen met de huidige opleiding, die  gericht is op volledige motoruitval. Gedeeltelijke uitval wordt daarin niet behandeld, terwijl dit juist extra complexiteit met zich meebrengt. Chris van Dam, voorzitter van de Onderzoeksraad: ‘We kunnen het niet laten afhangen van toevalligheden of een piloot weet wat te doen. Om de veiligheid te waarborgen, moet het verminderen van de prestatie of gedeeltelijke uitval van de motor onderdeel worden van het standaard trainingsprotocol’.

Voorval in het kort

Op 2 september 2023 vertrok een Diamond DA 50 RG vliegtuig vanaf Kempen Airport voor een privévlucht. Tijdens de klim daalde twee keer het motortoerental. De piloot besloot binnen het circuit te blijven en keerde terug. Tijdens het naderen van de landingsbaan, verloor de motor volledig vermogen. De piloot probeerde te glijden naar de landingsbaan, maar door een hoge daalsnelheid bij lage hoogte, raakte het vliegtuig hard de grond, net voor de baan. De rechtervleugel brak af en de brandstoftank scheurde, waardoor brand ontstond die grote delen van het vliegtuig zwaar beschadigde. De piloot, de enige inzittende, liep lichte verwondingen op en kon het vliegtuig zelfstandig verlaten. De noodhulpdiensten van het vliegveld blusten de brand snel.