Koolmonoxide in boegschroefruimte
Op 13 juli 2014 overleed een hoofdwerktuigkundige aan boord van de Lady Irina, een in Nederland geregistreerd motorschip. Hij overleed na het betreden van de boegschroefruimte door koolmonoxidevergiftiging. Twee andere bemanningsleden zijn opgenomen in het ziekenhuis met dezelfde diagnose en keerden na een paar dagen terug aan boord. Dat staat in het rapport Koolmonoxide in boegschroefruimte, dat vandaag door de Onderzoeksraad is gepubliceerd.
In de avond van 13 juli 2014 bereidde de bemanning de aankomst van de Lady Irina voor in de haven van Kolding (Denemarken). De hoofdwerktuigkundige was bezig met de laatste werkzaamheden in de machinekamer. Later trof de eerste stuurman de hoofdwerktuigkundige niet aan in de machinekamer. De deur van de bak stond echter open, wat opvallend was. Bij het betreden van de bak vond hij de hoofdwerktuigkundige op de grond van de boegschroefruimte. De eerste stuurman controleerde de hartslag en ging hulp halen.
De gealarmeerde bemanningsleden probeerden de hoofdwerktuigkundige uit de ruimte te tillen. Toen duidelijk werd dat dit niet lukte, verliet de tweede stuurman de ruimte om een zuurstofkoffer te halen. Bij terugkomst vond hij de eerste stuurman bewusteloos op de grond en de matroos leek in een dronken toestand te verkeren. Hij spoorde de bemanningsleden aan om de ruimte te verlaten.
Op het moment dat het schip de haven binnenvoer was de brandweer al gewaarschuwd en haalde de bemanningsleden uit de boegschroefruimte. De eerste stuurman kreeg zuurstof toegediend en kwam later bij. Een schouwarts stelde vast dat de hoofdwerktuigkundige overleden was door koolmonoxidevergiftiging.