
Integrale veiligheidsaanpak noodzakelijk voor een veilige landing
- Algemeen
Een integrale veiligheidsaanpak helpt bij een betere bewustwording en betere besluitvorming rondom de start- en landingprocedure van widebody vliegtuigen. Dit kan helpen voorkomen dat vliegtuigen voor de baan landen. Een integrale veiligheidsaanpak bestaande uit risicoanalyses, pilotentrainingen en een systemische evaluatie kunnen de veiligheid van start- en landingsprocedures verhogen.
Het voorval in het kort
Op 12 januari 2023 landde de Airbus A330-300 van Delta Air Lines op Amsterdam Airport Schiphol voor de baan. Door de te vroege landing, op baan 22, kwam het hoofdlandingsgestel in aanraking met de grond op 11 meter voor de baandrempel. Het toestel raakte hierbij enkele lampen van de baanverlichting. Het vliegtuig raakte licht beschadigd en niemand raakte gewond.
Combinatie van factoren zorgde voor te vroege landing
Verschillende factoren hebben eraan bijgedragen dat de Airbus A330-300 te vroeg landde. Hoewel baan 22 lang genoeg is voor een veilige landing, kan de perceptie van een kortere baan ertoe leiden dat het risico van een overshoot hoger wordt ingeschat dan het risico van een undershoot. Daarnaast zorgden windstoten en een valwind vlak voor de landing ervoor dat het toestel hoogte verloor. Tot slot zorgde het glijpad van het PAPI-systeem voor een verminderde veiligheidsmarge over de baandrempel.
Bekijk het volledige onderzoek op de onderzoekspagina.