
Impressie van de wrakstukken MH17 op vliegbasis Gilze-Rijen
- Algemeen
Direct na de crash zijn onderzoekers van de Onderzoeksraad voor Veiligheid afgereisd naar Oekraïne en is geprobeerd de crashsite te bereiken voor onderzoek aan de wrakstukken. Vanwege de onveilige situatie was dit lange tijd niet mogelijk. Om die reden heeft de Onderzoeksraad ervoor gekozen de wrakstukken te bergen en naar Nederland te brengen voor het onderzoek zodra de veiligheidssituatie dat wel zou toelaten. Op 16 november 2014 kon de berging daadwerkelijk starten.
Na aankomst op luchtmachtbasis Gilze-Rijen zijn de wrakstukken volgens een vaste procedure uitgeladen, gecontroleerd en onder meer gefotografeerd. Dit is gebeurd in nauw overleg met het Openbaar Ministerie in verband met het forensisch onderzoek. Vervolgens zijn de wrakstukken geselecteerd. De wrakstukken die niet direct nodig zijn voor het onderzoek, zijn opgeslagen in twee shelters op de luchtmachtbasis. Enkele tientallen wrakstukken zijn voor aanvullend onderzoek verzameld in de hangaar. Dit zijn de meest belangrijke wrakstukken, zoals delen van de cockpit, delen van de business class, de linkermotor en bijvoorbeeld delen van de linkervleugel.
Nadat de nabestaanden de wrakstukken in de eerste week van maart hebben bezocht, zal worden gestart met de driedimensionale reconstructie van een gedeelte van het toestel. De reconstructie concentreert zich op de cockpit en een gedeelte van de business class. Het gaat daarbij om een reconstructie van de buitenzijde van het vliegtuig.