Nieuws
-
Tussentijdse verklaring verloren propeller nabij Sluis
De verjaardag van de N821CC verloren propeller nabij Sluis is geweest.
-
Kwartaalrapportage luchtvaart Q3 2024: Publieksbeelden kunnen bijdragen aan veiliger Nederland
In de kwartaalrapportage luchtvaart over het derde kwartaal van 2024 belicht de Onderzoeksraad het belang om beelden te delen met onze luchtvaartonderzoekers.
-
Ook luchtverkeersleiding verantwoordelijk om botsingen in luchtruim te voorkomen
Vliegers en luchtverkeersleiding hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om botsingen in gecontroleerd luchtruim te voorkomen.
-
Embraer wacht met technische oplossingen op regelgeving
De Braziliaanse vliegtuigfabrikant Embraer ontwikkelt nog geen onafhankelijke systemen als onderdeel van het vliegtuig om te voorkomen dat een vliegtuig te laat opstijgt door het gebruik van onjuiste startgegevens, zogenaamde erroneous takeoff data.
-
Tussentijdse verklaring ‘Motorstoring na takeoff, Diamond DA50, Kempen Airport’
Deze tussentijdse verklaring bevat een update van een lopend onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar het voorval met een Diamond DA50 te Kempen Airport Budel (EHBD) op 2 september 2023.
-
Onderzoeksraad zoekt ooggetuigen of dashcambeelden van luchtvaartongeval op snelweg
De Onderzoeksraad voor Veiligheid roept getuigen op om ervaringen of beelden te delen van een ernstig luchtvaartongeval op 31 juli 2024 op de A58 in de buurt van Sint Willebrord.
-
Onvoldoende smering leidt tot gebroken besturingskabel
De Onderzoeksraad heeft het rolroerbesturingssysteem van een Boeing 737-800 uitgebreid onderzocht nadat deze uit voorzorg een tussentijdse landing had gemaakt. De stuurkabel van één van de rolroeren (de aileronkabel) bleek gebroken.
-
Integrale veiligheidsaanpak noodzakelijk voor een veilige landing
Een integrale veiligheidsaanpak helpt bij een betere bewustwording en betere besluitvorming rondom de start- en landingprocedure van widebody vliegtuigen. Dit kan helpen voorkomen dat vliegtuigen voor de baan landen. Een integrale veiligheidsaanpak bestaande uit risicoanalyses, pilotentrainingen en een systemische evaluatie kunnen de veiligheid van start- en landingsprocedures verhogen.