Nieuws
-
Tussentijdse verklaring ‘Motorstoring en noodlanding, Van’s Aircraft RV-7, Ederveen’
Deze tussentijdse verklaring bevat een update van een lopend onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar het ongeval met een Van’s Aircraft RV-7 bij Ederveen op 19 juni 2024.
-
Risico’s Oostbaan blijven aanwezig totdat Schiphol aanpassingen doorvoert
Amsterdam Airport Schiphol heeft nog geen aanpassingen gedaan aan de landingssystemen die moeten garanderen dat widebody-vliegtuigen de minimale drempelhoogte halen wanneer zij landen op de Oostbaan (landingsbaan 22).
-
Goede startpositie vraagt om juiste visuele oriëntatie, samenwerking en infrastructuur
Bij het oplijnen van een vliegtuig voor de start spelen drie elementen een belangrijke rol: duidelijke visuele referentie, effectieve samenwerking in de cockpit en een luchthaveninfrastructuur die dit ondersteunt.
-
Neem gedeeltelijk motorfalen standaard op in training piloten
In huidige trainingsprotocollen voor piloten ligt de nadruk op het omgaan met een volledige motoruitval. De Onderzoeksraad voor Veiligheid roept op om daarnaast ook scenario’s met verminderde motorprestaties of gedeeltelijke uitval standaard op te nemen in de opleiding.
-
Tussentijdse verklaring ‘Late rotatie tijdens de start, Amsterdam Airport Schiphol’
Deze tussentijdse verklaring bevat een update van een lopend onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) naar het ernstige incident met een Boeing 737-400. Het voorval met dit vrachttoestel vond plaats op 19 december 2023.
-
Tussentijdse verklaring verloren propeller nabij Sluis
De verjaardag van de N821CC verloren propeller nabij Sluis is geweest.
-
Kwartaalrapportage luchtvaart Q3 2024: Publieksbeelden kunnen bijdragen aan veiliger Nederland
In de kwartaalrapportage luchtvaart over het derde kwartaal van 2024 belicht de Onderzoeksraad het belang om beelden te delen met onze luchtvaartonderzoekers.
-
Ook luchtverkeersleiding verantwoordelijk om botsingen in luchtruim te voorkomen
Vliegers en luchtverkeersleiding hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om botsingen in gecontroleerd luchtruim te voorkomen.
-
Embraer wacht met technische oplossingen op regelgeving
De Braziliaanse vliegtuigfabrikant Embraer ontwikkelt nog geen onafhankelijke systemen als onderdeel van het vliegtuig om te voorkomen dat een vliegtuig te laat opstijgt door het gebruik van onjuiste startgegevens, zogenaamde erroneous takeoff data.