Direct naar de inhoud
  • Home
  • Nieuws
  • Embraer wacht met technische oplossingen op regelgeving

De Braziliaanse vliegtuigfabrikant Embraer ontwikkelt nog geen onafhankelijke systemen als onderdeel van het vliegtuig om te voorkomen dat een vliegtuig te laat opstijgt door het gebruik van onjuiste startgegevens, zogenaamde erroneous takeoff data.

Embraer wil daarmee wachten tot daar nieuwe Europese regelgeving over is. De fabrikant laat zo een belangrijke kans liggen om bij te dragen aan luchtvaartveiligheid. Dat blijkt uit de opvolgingsnotitie waarin de Onderzoeksraad de reactie van Embraer op een eerdere aanbeveling na een bijna-ongeluk in september 2021 beoordeelt.

Harde barrières zijn belangrijk

De Onderzoeksraad benadrukt het belang van deze systemen, waardoor het onmogelijk wordt om te starten op basis van onjuiste gegevens. Andere vliegtuigbouwers als Airbus en Boeing zijn al wel gestart met de ontwikkeling van dit soort systemen.

Niet langer wachten

Embraer geeft aan dat ze wel verbeteringen hebben doorgevoerd in de applicatie die piloten gebruiken om de startgegevens te berekenen. Het zou te ver gaan om in dit stadium ook nieuwe systemen te ontwikkelen. Daarmee wil de fabrikant wachten tot hiervoor nieuwe Europese luchtvaartregels komen, zodat ze deze systemen niet hoeven aan te passen wanneer de  nieuwe regels komen. De Onderzoeksraad vindt dat hier niet op nieuwe regels gewacht kan worden, omdat de aanbevolen systemen belangrijk zijn voor de veiligheid van passagiers.

Het voorval in het kort

In september 2021 steeg een verkeersvliegtuig met een te laag motorvermogen op vanaf luchthaven Berlijn Brandenburg in Duitsland. De bemanning baseerde zich voor de start op de gegevens van een ander punt van de startbaan met een langere beschikbare startlengte. Op het moment van take off waren er nog slechts 443 meter over tot het einde van de startbaan. Daarmee werd niet voldaan aan de veiligheidsmarges.

Bekijk voor het volledige onderzoek de onderzoekspagina: Takeoff met erroneous takeoff data, Embraer 195-E2